Thursday 30 March 2017

RUU355 : Terbukti Najib & Hadi Kencing Ahli PAS


Seperti yang dijangka UMNO/BN diketuai Najib Tun Razak tidak akan membawa Akta 355 ke Parlimen. 
Himpunan Unggu yang mengabungkan PAS dan Umno di Padang Merbok tempoh hari hanyalah sebuah cerita penyedap rasa oleh Najib dan Hadi. 
Najib sudah kencing PAS, itulah ayat sesuai yang boleh digunakan.. rakyat Malaysia dah boleh agak perkara ini ... cuma ahli-ahli PAS saja yang terlalu percayakan Najib dan Hadi ni !!! Padan la muka !! Pecaya lagi pada Najib !! 

BN Tidak akan Bawa RUU355 ke Parlimen 
Datuk Seri Najib Razak berkata Dewan Tertinggi BN malam ini memutuskan kerajaaan tidak akan mengambil alih pembentangan usul meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 di parlimen.

Menurut perdana menteri, keputusan itu diambil selaras dengan dasar dan amalan BN yang menetapkan semua keputusan mesti dibuat secara konsensus.

"Dewan Tertinggi BN malam ini membincangkan dan memutuskan bahawa kerajaan tidak akan membentangkan RUU355 selaras dengan dasar dan amalan kita bahawa BN membuat keputusan berdasarkan konsensus.

"Justeru, rang undang-undang ini akan terus menjadi bil (rang undang-undang) persendirian dan terserah kepada speaker (Dewan Rakyat) untuk menentukan (kedudukannya)," kata Najib pada sidang media di Menara Dato' Onn, Kuala Lumpur malam ini.


Dengan ketetapan itu, status usul persendirian yang dibawa Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, akan tertakluk kepada pertimbangan Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Sebelum ini Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan kerajaan membuat keputusan untuk membentangkan sendiri cadangan pindaan Akta 355 itu pada sidang kali ini.

Katanya, perdana menteri komited untuk menterjemahkan hasrat tersebut tanpa mengganggu gugat kepentingan agama serta kaum lain di negara ini.

Perkembangan itu, kata Ahmad Zahid, memperlihatkan kerjasama kerajaan BN dengan "rakan baru" yang pernah menjadi musuh politik mereka demi memelihara kesucian Islam dan kedaulatan Melayu.

Undi mungkin ada mungkin tidak

Bagaimanapun mengulas kenyataan berkenaan, Abdul Hadi berkata, PAS tidak menganggap pendirian kerajaan itu sebagai muktamad,

Malah, kata anggota parlimen Marang itu, PAS mahu melihat dulu draf yang disediakan kerajaan berhubung cadangan pindaan berkenaan bagi mengelakkan ia "bertindih" serta "tidak mahu berlawan".

Usul meminda Akta 355 itu dibawa Abdul Hadi untuk meningkatkan had hukuman bagi kesalahan jenayah syariah menjadi RM100,00 denda, penjara 30 tahun dan 100 kali sebatan.

Selain memecahkan perpaduan pembangkang, usul berkenaan juga ditentang hebat parti komponen dalam BN.


Mkini

No comments:

Post a Comment