Monday 24 December 2012

JERAITV : BARANG TERPAKAI LARIS DI PENDANG !!

Berbaloi beli barang terpakai

Berbaloi beli barang terpakai

PENDANG - Tidak semua individu gemar membeli barangan terpakai kerana mendakwa tidak berkualiti dan tidak tahan lama selain dikatakan kurang standard terutama kepada yang berpendapatan tinggi dan menetap di bandar.

Namun lain bagi masyarakat luar bandar yang dikatakan lebih gemar memilih barangan terpakai iaitu selain daripada pakaian, perabot dan alat elektrik dikatakan mendapat permintaan tinggi.

Peniaga barang terpakai, Bakri Ismail, 41, berkata, perniagaan yang diusahakannya selama empat tahun mendapat sambutan hingga mampu meraih pendapatan bulanan kira-kira RM40,000.

Menurutnya, kini dia tidak menang tangan mencari stok barangan untuk dipamerkan di kedainya yang terletak di simpang Tiga Pekan Bukit Jenun.

Bakri berkata, dia yang pada mulanya bekerja sebagai jurutera sanggup meletakkan jawatannya berikutan dia yakin bahawa perniagaan barangan terpakai mampu berkembang lebih jauh.

“Saya tak mahu terus makan gaji.

“Pada mulanya saya berniaga barangan terpakai sekitar pekan hari pada setiap hujung minggu namun melihat sambutan terhadap barangan itu begitu baik, saya berniaga sepenuh masa,” katanya kepada Sinar Harian.

Perniagaan barangan terpakai di bawah syarikat Sepintas Maju Trading itu turut menjual beberapa barang terpakai yang berkualiti dan murah seperti kerusi, meja sofa, tilam, set perabot termasuk barangan elektrik seperti televisyen, peti ais, mesin basuh, kipas angin, pendingin hawa dan banyak lagi.

Dia berkata, perabot dan barangan elektrik terpakai dijual pada harga serendah RM10 hingga RM400 namun bergantung kualiti dan jenama barangan itu.

“Saya tidak berhadapan risiko kerugian kerana semua barang diambil secara borong dengan modal yang rendah dan setiap barang yang diambil mampu bertahan seminggu sahaja kerana mendapat sambutan ramai.

“Banyak pelanggan tetap bukan sahaja sekitar Pendang tetapi dari Perlis dan Alor Setar yang gemar membeli barangan terpakai di kedai ini kerana mendakwa barangnya berkualiti dan murah,” katanya.

Bakri yang mengamalkan khidmat mesra dengan pelanggannya menyebabkan ramai pelanggan tidak putus-putus berkunjung ke kedainya.

Katanya, perabot dan barangan elektrik merupakan barangan terpakai yang paling laris serta mendapat permintaan tinggi.

"Oleh sebab itu saya selalu berhadapan dengan masalah untuk mendapatkan stok.

“Perniagaan yang saya usahakan ini turut membantu golongan miskin memiliki barangan yang mereka inginkan kerana harga yang saya berikan adalah jauh lebih rendah berbanding harga sebenar,” katanya.

Sementara itu, penduduk, Kholijah Don, 52, berkata, dia sentiasa membeli barangan terpakai kerana harganya lebih murah dan mampu dimiliki.

“Saya orang susah dan hanya menoreh getah sahaja.

“Saya akan memilih barang yang berkualiti dan murah seperti katil, almari, kusyen yang murah kira-kira 70 peratus berbanding harga sebenar,” katanya.

Siti Mariam Awang, 60, berkata, dia hanya memilih barangan terpakai agar tahan lama.

“Saya akan beri wang pendahuluan kira-kira RM20 dan akan pulang menoreh getah serta kembali membayar sepenuhnya selepas dua minggu.

“Semua perabot rumah terpakai sahaja yang mampu dibeli kerana perabot baru jauh lebih mahal,” katanya.

Dalam pada itu, Nordin Mahmud, 53, pula berkata, perniagaan barang terpakai amat berbaloi dijual terutamanya kepada golongan berpendapatan rendah, ia dapat memberi kemudahan kepada mereka mendapat barang yang diinginkan. - SINAR 

No comments:

Post a Comment